Гроші, звісно ж, полегшують переміщення товарів у торгівлі. Але, якщо справи у фінансовій сфері йдуть не дуже добре (наприклад, грошей виявляється мало, як це було в 1992 році), то економіка «хворіє»: ціни підвищуються в рази, немає чим виплачувати зарплати та пенсії, люди не можуть купити товари в магазинах, а торговець не може розплатитися з виробником. Підприємства стають неплатоспроможними, а банки не видають їм гроші на виплату зарплати, держава позбавляється податкових надходжень та іншого.

Коли гроші перестають бути корисними, втрачаючи купівельну спроможність, негайно відроджується стародавній обмін товару на товар, тобто бартер. Розглянемо переваги та недоліки бартеру в загальному значенні.

Бартерний обмін має свої переваги:

  • Скорочує витрати на здійснення товарообмінних операцій;
  • Може допомогти в збільшенні продажів і збереженні капіталу в деяких ситуаціях;
  • В умовах політичних та економічних потрясінь, воєн, громадянських конфліктів, грошових реформ, роль грошей серед населення починають мати самі ходові товари (сіль, сірники, мило, спиртні напої, сигарети, борошно та інше);
  • Бартер прекрасно підходить для позбавлення від товарних запасів, коли підприємства залишаються без потоків фінансування;
  • Угоди на основі бартеру дозволяють розширити сферу проникнення на ринку і обсяг торгівлі;
  • Можливість обмежити дефіцит грошових коштів;
  • Використання інвестиційних зустрічних контрактів дозволяє в рази збільшити кількість робочих місць, внаслідок відкриття нових підприємств і цехів;
  • Зустрічні контракти сприяють доповненню завантаження виробничих потужностей;
  • З «бартерними» партнерами встановлюються більш тісні відносини, в порівнянні з «грошовими».

Але існують і недоліки, які знижують популярність бартеру та обмежують сферу його застосування в сучасній економіці:

  • Зустрічна торгівля не завжди взаємовигідна, іноді вона служить прикриттям для відвертого грабунку однієї країни іншою (наприклад, гітлерівська Німеччина оформляла з окупованими країнами грабіжницькі угоди на імпортні постачання за символічними цінами);
  • Бартер – не найдоцільніший спосіб ведення торгівлі в плані виконання контрактів, що стосуються часу постачання (затримки);
  • Труднощі в підборі та співвідношенні товарів, коли інтереси та запити не збігаються;
  • Часто доводиться вдаватися до додаткових обмінних операцій;
  • Продукція віддається не по найвигідніших цінах;
  • На умовах бартеру, господарська діяльність підприємства відбувається при мінімальних обсягах грошових коштів на розрахункових рахунках, що робить стягування податків і недоїмок неможливим.

Незважаючи на всі плюси та мінуси бартерних угод, існують і ті, хто вибирає бартер цілком усвідомлено. За деякими даними, до 25% світових виробників воліють досягти угоди без допомоги грошей, де беруть участь не тільки компанії, але і приватні особи.

Залишити коментар

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *